Dobre na migrenę

1. Eliminuj pokarmy, które ci szkodzą.
Migrenom sprzyja m.in. ciemna czekolada i glutaminian sodu. Bólów głowy nie wywołuje biała czekolada, jeśli więc jesteś łasuchem – wybieraj właśnie ją. Lepiej zrezygnować z chińskich dań, bo zawierają dużo glutaminianu sodu. Podobnie jest z zupkami w proszku, kostkami rosołowymi. Migreną może się zakończyć jedzenie cytrusów, skorupiaków, serów pleśniowych, sera feta, parmezanu i mozzarelli. Serki topione, białe i twarogi z reguły nie wywołują takich dolegliwości.
2. Uzupełniaj mikroelementy.
W profilaktyce migrenowej zaleca się przede wszystkim przyjmowanie magnezu (500 mg dziennie). Niektórzy specjaliści uważają, że aby zapobiec migrenie, niezbędne jest przyjmowanie 50 mg dziennie niacyny (kwas nikotynowy, witamina PP), 2 razy dziennie po 25 mg pieprzu tureckiego i w takiej samej ilości wysuszonych liści ze złocienia maruny.
3. Unikaj alkoholu.
Ataki migreny zwykle pojawiają się po wypiciu czerwonego wina, sherry i porto. Związków fenolowych, które bywają przyczyną bólu głowy, nie ma w białym winie.

4. Stroń od hałasu i migoczącego światła.
Unikaj hałaśliwych dyskotek, słuchania muzyki przez słuchawki. Zakupy staraj się robić rano, gdy w centrach handlowych jest ciszej. Starannie zasłaniaj okna, aby nie drażniły cię migające neony lub latarnie uliczne.
5. Szukaj pomocy u specjalistów.
Współczesna medycyna dysponuje wieloma lekami, które przynoszą ulgę w cierpieniu i pozwalają przerwać napad migreny. Ustal z lekarzem (najlepiej neurologiem), jakie leki dostępne bez recepty możesz przyjmować, gdy czujesz zbliżający się atak. Jeżeli są one za słabe, poproś, aby wypisał ci receptę na triptany, czyli leki przerywające atak.
6. Starannie wybieraj miejsce na urlop.
Cierpiącym na migreny nie służy silny, zimny morski wiatr, intensywne słońce, wysokie ciśnienie w górach, wiatr halny oraz wilgotne tropiki.
7. Jedz regularnie.
Ponieważ głód może być przyczyną ataku migrenowego, nie opuszczaj posiłków. Ale nie przejadaj się. Migrenowcom odradza się też stosowanie ostrych diet odchudzających czy tzw. oczyszczających.
8. Ratuj się, gdy nadchodzi atak.
Lekarze zalecają, aby przede wszystkim się odprężyć, zjeść małą przekąskę, napić się słodkiej herbaty, kawy lub naparu z pierwiosnka lekarskiego albo stokrotki. Jeśli to możliwe, warto się położyć w ciemnym i cichym pokoju. Niektórym osobom pomaga odprężający masaż (karku i głowy) albo wcieranie w skronie olejków aromatycznych, np. migrenolu. Trzeba też pamiętać, by jak najszybciej zażyć zalecone leki.
9. Nie przemęczaj się i unikaj stresu.

Staraj się dużo wypoczywać, spędzać czas w ruchu na świeżym powietrzu. Ważne jest, aby nauczyć się odreagowywać napięcia i stres. Chorującym na migreny poleca się medytacje i jogę. Warto też zadbać o uporządkowany rytm dnia. Wysypiaj się, ale pamiętaj, że zbyt długie wylegiwanie się w łóżku ma tak samo złe skutki jak niedobór snu.
10. Unikaj intensywnych zapachów.
Ostre czy intensywne zapachy mogą cię nie tylko irytować, ale także być przyczyną ataku migrenowego. Unikaj zatem ostrych perfum,n zwłaszcza tych na bazie piżma. Poproś też o to swoich bliskich. Jeżeli chcesz używać perfumowanych kosmetyków, wybieraj te o delikatnej nucie kwiatowej. W domu, zwłaszcza w kuchni i łazience, zainstaluj nowoczesne wyciągi, które oczyszczą powietrze. Nie używaj kadzidełek ani świec zapachowych.

Komentarze